عصب کشی دندان و مراقبت های بعد از آن

این روش درمان شامل خارج کردن ریشه یک دندان، تمیز کردن و شکل دادن به فضای کانال و در نهایت پر کردن آن به منظور جلوگیری از نفوذ باکتری به این ناحیه و بازگشت باکتری ها به سیستم اعصاب دندان است. هدف از طی مراحل عصب کشی دندان امکان باقی ماندن دندان در دهان بدون وجود اعصاب زنده در آن است و به این ترتیب می توان از درد احتمالی در هنگام جویدن غذا جلوگیری کرد و به منظور اهداف زیبایی دندان را در محل خود در دهان حفظ نمود، بعد از انجام عصب کشی به پر کردن دندان پرداخته و برای حفظ آن از روکش دندان استفاده می شود. اگر دندانی کشیده شده بود می توان با انجام عمل ایمپلنت توسط متخصص ایمپلنت برای بازیابی دندان از دست رفته کمک گرفت.

marahel-asab-keshi
نحوه انجام عصب کشی

کانال ریشه و حفره مغز دندان که به آن مربوط است حفره‌های آناتومیکی در دندان هستند که به طور طبیعی بافت‌های عصبی و رگ‌های خونی و بافت‌های سلولی دیگری را در خود جای می‌دهند.
در صورتیکه پوسیدگی دندان در مراحل اولیه درمان نشود و پوسیدگی از مینا عبور نموده و به عاج گسترش یابد در ادامه میتواند به فضای پالپ گسترش یابد.ورود میکروب ها به پالپ دندان باعث ایجاد التهاب در پالپ شده و این التهاب باعث افزایش حجم پالپ می شود. با توجه به اینکه پالپ دندان یک محفظه بسته است، التهاب باعث افزایش شدید فشار داخلی آن می شود. این افزایش فشار، منجر به فشار آمدن به پایانه های عصب دندان شده و درد دندان شروع می شود.
هنگام عصب کشی دندان پزشک بعد از برداشتن پوسیدگی ها یا نسج دندانی، به کانال هایی که داخل ریشه دندان قرار دارند، دسترسی پیدا می کند و ابتدا پالپوتومی صورت میگیرد یعنی با سوراخ کردن سقف پالپ و جاری شدن خون، فشار داخل پالپ کاهش پیدا کرده و درد کم می شود. (تعداد کانالها بستگی به دندان دارد مثلاً دندان نیش تک کاناله است ولی دندان آسیا سه یا چهار کانال دارد.)
کانال های پالپ فقط حاوی عصب نیستند و حتی در بعضی موارد عصب آنها ممکن است به علت کاهش خونرسانی، از بین رفته باشد، اما باکتری ها و محصولات آنها در این کانال ها وجود دارند. به علاوه، عروق خونی، سلول های مختلف و حتی احتمالاً عروق لنفی در این کانال ها وجود دارد. این کانال ها که با پوسیدگی یا ورود میکروب ها آلوده شده اند، عفونت را تا پای ریشه می برند و باعث می شوند در اثر واکنش های التهابی، استخوان دور ریشه دچار التهاب و تحلیل شود و از بین برود.
کاری که دندان پزشک انجام می دهد، این است که جلوی این روند را قبل از اتفاق افتادن بگیرد یا اینکه بعد از اتفاق افتادن، آن را درمان کند. این کار با خارج کردن محتویات کانال ریشه و تمیز کردن آنها، شکل دادن کانال های ریشه به نحوی که مواد دارویی شستشودهنده تا انتهای کانال ها برسد و در آخر با پرکردن کانال های ریشه طوری که کاملاً بسته شوند و امکان عبور میکروب ها و محصولاتشان از مسیر آنها کاهش یابد، انجام می شود.
در عصب‌کشی این مواد به طور کامل برداشته و تخلیه می‌شوند و سپس تمیز می‌شوند و آنگاه به وسیله یک سوهان کوچک، شکل‌دهی و با محلول شست‌وشو، عفونت‌زدایی می‌شوند و پس از قرار دادن میله ای بسیار نازک بنام گوتا که جنس پلاستیکی دارد در داخل پالپ عاج دندان را با ماده‌ای (مثل آمالگام) که با مواد دیگر (مثل غذاها) واکنش نمی‌دهد پر می‌کنند. بعد از این عمل، دندان می‌میرد و اگر بعد از این، دندان عفونی شود باید تحت عمل جراحی انتهای ریشه قرار گیرد.
اگر چه گاهی اعمال مذکور در بیش از یک جلسه درمانی انجام می‌شود، اما زیاد بودن فاصلهٔ زمانی بین تخلیه مواد عفونی و پر کردن دندان شانس عفونت‌های بعدی را بالا می‌برد.

گاهی افراد از ارتودنسی دندان نیز استفاده می‌کنند که باید توجه داشت استفاده از نگهدارنده‌های دندان یا پلاک ارتودنسی متحرک کودکان و بزرگسالان بعد از درمان ارتودنسی، مهم‌ترین بخش از پروسه‌ی درمان است.

مراقبت های بعد از عصب کشی

بعد از اینکه بی حسی دندان شما از بین رفت، ممکن است  درد دندان عصب کشی شده شروع شود. در صورتی که منع مصرف خاصی از طرف پزشک ندارید و دارویی از طرف دندانپزشک برایتان نسخه نشده است، می توانید از قرص ایبوپروفن 400 میلی گرم هر شش ساعت یکبار برای کنترل درد استفاده کنید. داروها را در اسرع وقت شروع کنید.
– گاهی بعد از درمان ریشه، با درد و تورم شدیدی در روزهای بعد از درمان، مواجه می شوید. ممکن است، التهاب به حدی شدید باشد که حتی نتوانید دندان های خود را روی هم قرار دهید. این مشکلات، ربطی به موفقیت درمان شما ندارد و به زودی برطرف می شود. حتماً در این شرایط داروهای تجویز شده را استفاده کنید و اگر دارویی برایتان تجویز نشده است با دندانپزشک خود تماس بگیرید. در موارد درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد) و در صورت درد شدید قبل از شروع درمان، درد و تورم بعد از درمان بیشتر قابل پیش بینی است.
– مسواک زدن و استفاده از نخ دندان منعی ندارد. فقط روی پانسمان موقت را با مسواک نسابید و نخ دندان را در ناحیه پانسمان وارد نکنید.

توصیه بر روکش برای تقویت دندان بعد از عصب کشی

در بیشتر موارد، دندان‌های ما به دلیل پوسیدگی به عصب‌کشی نیاز پیدا می‌کنند. علت پوسیدگی میکروب‌ها هستند. در جریان پوسیدگی ساختارهای دندان مانند مینا و عاج تغییر ماهیت می‌دهند و از بین می‌روند. بافت‌های پوسیده مینا و عاج دندان تقریبا دیگر قابل نگهداری نیستند و باید خارج شوند چون در بیشتر موارد این بافت‌ها حاوی باکتری‌های پوسیدگی‌زا و قابل گسترش و انتقال هستند.
خارج کردن کامل بافت‌های حاوی این میکروب‌ها مهم است. پوسیدگی باعث ضعیف شدن ساختار دندان می‌شود و قسمت‌های سالم نسج دندان را هم در برابر نیروهای طبیعی جویدن شکننده می‌کند.
علت اینکه گاهی ناگهان دندان پوسیده موقع غذا خوردن می‌شکند یا خالی می‌شود، همین قضیه است.

هزینه عصب کشی

هزینه عصب کشی دندان بستگی به میزان پیچیدگی مشکل و مقدار تاثیرگذاری آن بر وضعیت دندان دارد. دندان های آسیابی دشوارترین دندان ها برای عصب کشی هستند و به همین خاطر هزینه عصب کشی آنها بیشتر است. امروزه اکثر طرح های بیمه دندان حداقل بخشی از هزینه جراحی دندان ها را تحت پوشش خود قرار می دهند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>